Aşteptam încă din 2014, decembrie, atunci când am primit imaginile tablourilor care făceau obiectul viitorului „Muzeu imaginar”, în fapt lucrări plastice perso-nale, marca Alexandru Trifu, create în 2014, ca aceşti doi mari creatori români din Geneva şi Paris, pictorul-deja amintit şi compozitorul Costin Miereanu să ne ofere video filmul de faţă; preţiosul lor film audio video intitulat „Un muzeu imaginar”. Surpriza totală, mai mult decât plăcută, s-a produs când în 16 iunie 2015 am primit DVD-ul, şi, chiar dacă mă repet, care-i are ca autori pe Alexandru Trifu-desene, picturi, sculpturi, instalaţii, şi pe Costin Miereanu, cunoscutul compozitor, semnând muzica interpretată de Orchestra „Simon Bolivar” din Venezuela, în conducerea muzicală a lui Christian Vasquez şi avându-l ca solist pe flautistul Jose Garcia Guererro. Montajul: Sophie Miereanu. Un film format din două părţi, prima, realizat de Crina Trifu la o expoziţie personală din martie 1991, Geneva, şi, a doua, o suită de lucrări personale, foto Monique Bernard … Un triumf artistic în mare vogă astăzi: interferenţa, dacă nu mai mult, sinestezia în arte! Iată, din nou, o premieră mondială dăruită publicului de oriunde, de către cei doi mari maeştri prin intermediul Culturii Ars Mundi…şi dăruită nouă vâlcenilor şi prin Cultura vâlceană, ziarul tipărit. Prezenta montare, deşi creată la distanţă, în timp, distanţă între cele două componente, imagine plastică şi compoziţie muzicală, reuşeşte dorita îngemănare care să producă efectul artistic, unicul sentiment, clipa fericită a mulţumirii de sine, oprirea timpului… Asculţi şi vezi, şi eşti fericit că trăieşti. Amândoi artiştii au geniul autoexpunerii unui interior de maximă sensibilitate, gravat cu multă măestrie, în artă! Amândoi artiştii conving beneficiarii fiecăruia şi împreună de cultura vastă necesară actului artistic, atât plastic, cât şi muzical. Expresia gestului fiecăruia este de alură modernă, însă cu rădăcini serioase în tradiţia genului, vădind clasa înaltă. Lucrarea-compoziţia de faţă pare a fi un punct necesar, pus după Trilogia montată-postată în revista noastră, anul trecut. Un punct necesar în cunoaşterea acestui fenomen de multilateralitate a simţirii care duce către inerferenţă în arte, cum poate ar fi gândit doar, imaginat cândva, în 1804, Jean Paul Richter sperând la acea artă care să fie în acelaşi timp muzicală, poetică şi plastică… Muzica lui Costin Miereanu având componentă imagistică, poezie intrinsecă, şi împreună cu imaginile cuplate cu cuvintele lui Trifu, se situează între sferele înalte ale creaţiei unice… În timp ce ascultam şi vedeam această operă am simţit nevoia să spun: Doamne cât de liniştit sunt acum, urmărind acest film! Şi m-am gândit, oare, nu de acest fel de simţire-manifestare are nevoie omul în aceste timpuri atât de vulnerabile? Iată, deci, filmul oferă o foarte bună terapie…momentului! Ce întâlnire nemaipomenită între un pictor şi un muzician, între pictura lui Trifu, cu atâta sens, şi muzica lui Miereanu depănată la flaut şi orchestră în acest areal al visului permanent…Da, “Totul este un vis”, cum se declară la începutul punerii în scenă, plastică şi sonoră… Da, flautul este ca un fluture jucăuş pe această corolă a timpului ingrat, care, din când în când, grav, se exprimă implacabil… Toată recunoştinţa noastră exprimată celor doi artişti, exemplari!
*
Ce montaj minunat! Într-un atelier de faur, chiar şi alchimist, chiar şi de vechi tipograf, de tăbăcar sau metaloplastie pe foaie de aur, de argint sau de plumb, posibil şi foi împreună precum straturile din hârtie pe care desenează acest Homo Ludens cu baston, papion şi pălărie…sosesc oamenii-spectatorii, invitaţii, vizitatorii să-i vadă minunăţiile care, parcă, fac un tur de forţă prin istoria artelor… Mu-zeul imaginar, în fapt real!… şi sunetul, şi lucrările plastice, induc în mental manevra artistică, memorie activă, de fiinţare în realitate şi de cum poate fi oprit, să staţioneze, timpul! Muzica îşi are parcursul ei specific, atât de specifică celui care a creat-o, dar are aceeaşi tensiune, precum cea a unei galerii de artă în care expune singur, artistul. Artistul şi operele sale-o expoziţie personală!… Porneşte flautul, dând semnalul ca un diapazon, ansamblul porneşte şi el, se urneşte, căci flautul precum fluturele nu suferă zgomotul, dar timpul este o permanentă sursă de zgomot…Personal, în acest început, ca pentru stânga unei curbe Gauss, aud un flaut care îmi aminteşte de un fragment din celebra „Le Rosignol” de Igor Stravinski… Pasajul lui Costin Miereanu merită comparaţia fiind de o sensibilitate şi frumuseţe rar întâlnite. Atât de frumos, încât şi custodele „Muzeului Imaginar” tresare, se scoală să-şi primească vizitatorii. …Suav mai întâi, solistul, pentru că priveşte în memorie, apoi grav, ansamblul, pentru că timpul nu se opreşte, gravează situaţia-momentul-şi obligă la luciditate. Timpul trece…Este implacabil. Imaginile cu operele expozantului curg şi ele venind din timp către prezent, obligându-ne să observăm grafia tributară timpului, atât de originală de la început-debutul său-şi până în prezent. Curgere inexorabilă trimiţându-ne înapoi în istorie fără vreo licărire a viitorului. Arta nu poate exista decât la timpul trecut, dar prin ea putem întrezări viitorul atunci când evaluăm opera în ansamblu, a creatorului…Ce muzeu imaginar! şi cât de real. Cât de bine s-a plasat Costin Miereanu între clasic şi mo-dern precum şi Alexandru Trifu a făcut-o în fiecare moment al timpului său…Îi recunoaştem pe toţi şi toate transfigurările. Îi recunoaştem familia: soţie, tată, mamă; mediul-obligatoriu fixat în Paradis. Ca şi flautul care nu vrea să se lase mai prejos şi, ca un fluture, nu uită nici o floare…flautul a ajuns acolo sus! deasupra curbei sale, linie a vieţii; Trifu sculptează ca odinioară, la începutul lumii, şi-şi pictează opera. Îi recunoaştem pe detractorii lumii-nu le mai dăm numele-ei nu au nevoie de nume; recunoaştem lumea fără cuvinte: natura moartă, obiectele, literele care toate înşiruite ne vorbesc despre lucrurile ştiute şi neştiute, ne obligă imaginaţia, ne obligă memoria…Rame pictate, ulei şi pânză, cerneală tipografică, colaj, instalaţii, forme pictate-scrise, înscrisul în cuvânte în loc de linie şi culoare, sculptură… Ready Made, da, compoziţii de ready made foarte aproape de Marcel Duchamp, dar mai savant, Trifu îi pune un „diez” în plus şi un fond care adaugă obiectului …spiritualitate. Da, totul creşte în spiritualitate! flaut şi ansamblu par la unison, timpul a fost dominat…omul a triumfat! jocul a triumfat! fantezia şi copilăria! Da, adevărat ne spune ea, măiastra-muzica, nu mai suntem în secolul XIX, suntem în secolul, primul după XX, când totul este cerc, sferă, univers! Şi soarta nu respectă curba lui Gauss, te pune mereu sus şi jos… Ha, ha, ha se-aude ritmat Carl Orff în acelaşi univers, şi flautul lui Costin Miereanu coboară lin pe curba descendentă, din dreapta, dând senzaţia că s-a întors de unde a plecat, şi doar într-un singur ciclu! Aşa cum şi Alexandru Trifu îşi face un autoportret punându-se sus pe roată şi având o singură variantă, ultimă!…aceea de a se da huţa într-un căluţ de lemn; chiar aşa: Da da!
*
Lucrările muzeului imaginar
2001-Nostalgie d’enfance-69×104,5cm. Nostalgia copi-lăriei. Pânză-ulei. Nostalgia copilăriei; da, atunci când nu dai seamă unui ţânţar care te muşcă de nas…
2014-Un coin de paradis-99x82cm. Un colţ de Paradis. Pânză-cerneală tipografică-ramă pictată. Culoarea şi dese-nul au migrat înspre ramă, chiar pe ramă, locul lor fiind luat de cuvinte. De expresia vorbită. Cuvintele au în ele, ca şi muzica, gesturi infinite. De aceea a spus Cella Delavrancea că pictura este cea mai intelectuală dintre arte.
2014-A dream-69x61cm. Un vis. Compoziţie-colaj. …Visul lui Jean Paul Richter era, în 1804, acela de a crea o artă, care, în acelaşi timp să fie muzicală, poetică şi picturală…Visul multor artişti, mai puţin cei ai breslei comuniste care, indiferent cum e artistul, îi mai acordă o…pensie. Ăştia nu suferă muzica, poezia…
2014-A good buy-129x89cm. O afacere înţeleaptă. Compoziţie cu Ready Made, suport de lemn-cerneală tipografică-vioară şi arcuş.
2014-A wedding dress-98x117cm. Rochie de mireasă. Pânză-alb de zinc-cerneală tipografică. Pop Art.
2014-Au bord de l’eau-60x53cm. La marginea apei. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Impresie prin cuvânt.
2014-Autoportrait-110.5x92cm. Autoportret. Soarta-roata vieţii-astăzi sus, mâine jos, dar nu oricum, ci ca o jucărie-copilărie-salvare-împământare ludică.
2014-Champ de ble et coquelicots-76x63cm. Maci în lan de grâu. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Remember Van Gogh cu soare de Arles.
2014-Champ fleuri-87x67cm. Câmp înflorit. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Gest prin cuvânt.
2014-Dessous en dentelle-43x39cm. Alături, atâta dantelă. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Gest şi cuvânt.
2014-Douces couches de soleil-73x81cm. Soarele a plecat la culcare. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Dulce amurg.
2014-Femme rebelle-82x68cm. Femeie rebelă. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică. …Verde, roşu şi negru, femeie mereu tot verde. Cuvinte vizuale şi limita lor…la ramă.
2014-Happy Birthday-82x103cm. La mulţi ani. Pânză-ulei-cerneală tipografică. …Ziua mea de naştere înseamnă La Mulţi Ani România! cu gândul la anul 1989, zilele înlăcrimate de la Revoluţie!
2014-Happy go lucky-53x48cm. Fericirea-i cum e norocul. Compoziţie cu ready made. … Fericire şi noroc. Răbdare şi tutun.
2014-I like the swiss chocolate-130x70cm. Îmi place ciocolata elveţiană. Compoziţie cu ready made. …Cutie de ciocolată „Prestige”!
2014-Just Married-155x96cm. Proaspăt căsătoriţi. Sculptură. …El şi Ea, căsătoriţi. Legaţi pe viaţă.
2014-La musique du temps-107x36cm. Muzica Timpului. …Sculptură-Pictură.
2014-L’oeil de la musique-130x30cm. Ochiul Muzicii. Compoziţie ready made. …Disc de Patefon. Virtual ochi al muzicii celeste.
2014-Menuet-117x39cm. Menuet. Compoziţie ready made. …Pupitru cu balerină.
2014-Musique complementaire-111x44cm. Muzica sfe-relor. Compoziţie ready made. …Pupitru cu sfere.
2014-Nature morte-76x48cm. Natură moartă. … Sime-trie?
2014-Nature morte-90x46cm. Natură moartă. Compo-ziţie ready made. …Pupitru, ştimă, pană, sferă.
2014-Nostalgie d’un miroir d’autrefois-84x64cm. Nos-talgia unei oglinzi de altădată. Ramă pictată-pânză-cer-neală tipografică. …Cuvânt scris.
2014-Nu muzical-109x23cm. Pictură-Sculptură.
2014-Paysanne roumaine-79x92cm. Ţăran român. Ra-mă pictată-pânză-cerneală tipografică.
2014-Persistent fog in the winter-89x77cm. Ceaţă în timpul iernii. Pânză-alb de zing-cerneală tipografică.
2014-Requiem-100x44cm. Recviem. Panou Pictură-Sculptură. …Recviemul adună tot în propria cutie muzicală: cuvinte şi note muzicale-un tot în aceeaşi idee a veşniciei muzicii vocal simfonice-un omagiu veşniciei.
2014-Sale-119x98cm. De vânzare. Panou Ready Made cu pălărie-jucărie-arcuş…şi cerneală tipografică.
2014-Seek and you shall says the bible-61x51cm. Caută şi vei găsi în Biblie. Compoziţie ready made. Pânză-ulei-vas sacru şi cerneală tipografică. …Totul găseşti în Biblie.
2014-The winter-98x85cm. Iarna. Pânză-alb de zing-cerneală tipografică.
2014-Vue sur le jardin-67x58cm. Vedere dintr-o gră-dină. Ramă pictată-pânză-cerneală tipografică.
2014-Yes my oncle hunts lions…-99x82cm. Da, unchiul meu vânează lei şi tigrii şi alte lucruri cu acest (instrument de suflat n.n) Compoziţie ready made: lemn-cerneală tipografică-instrument de suflat.
De observat, la Alexandru Trifu, că „ready made”-obiect fabricat-este folosit în compoziţia clasică (ramă-pânză-ulei-cerneală tipografică-desen) într-un mod cu totul surprinzător, oferind lucării multă mişcare şi simbolistică…Întâlnim şi lucrări pe care le-am numi picturi în relief, cadre în care culoarea în ulei conţine o minisculptură, aceasta, făcând parte din acelaşi…tot! Şi pictura, şi sculptura rămân în legile de generare, proprii…
Video filmul se află postat pe Arhiva Video a revistei Cultura Ars Mundi.
16.06.15
Video filmul se află postat pe Arhiva Video a revistei Cultura Ars Mundi.
Petre CICHIRDAN, 16 06 15
{ 1 comment… read it below or add one }
Foarte frumos!