Arhiepiscopia Râmnicului a organizat în 13 mai 2016 cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului la Sala Condiliului Judeţean Concertul extraordinar de muzică bizantină Nicodim Kabarnos. În cadrul concertului va cânta şi Grupul psaltic Ioan Zmeu Protopsaltul al Arhiepiscopiei Râmnicului condus de Arhidiacon prof. dr Dumitru Codruţ Scurtu directorul Seminarului Râmnicu Vâlcea.
Arhimandritul Nicodim Kabarnos, profesor de muzică bizantinăşi unul dintre cei mai de seamă protopsalți greci în viață, s-a născut în data de 14 mai 1980, la Mitilene, în insula Lesbos din Marea Egee. A urmat cursurile Școlii Superioare Bisericeşti şi pe ale Facultății de Teologie Ortodoxă din Atena, precum şi pe ale Școlii Tehnice din Kefalonia, unde a studiat tehnologia sunetului şi a instrumentelor muzicale, însuşindu-şi cunoştințe legate de sunet, armonie şi compoziție. S-a îndeletnicit încă din copilărie cu studiul muzicii bizantine, având ca dascăli pe marii protopsalți greci ai vremii sale. A cântat la strană încă de la vârsta de 12 ani. Este licențiat în muzică bizantină. La vârsta de 29 de ani a îmbrățişat viața monahală. A fost hirotonit ierodiacon la 24 ianuarie 2009 şi ieromonah la 2 februarie 2009, în aceeaşi zi fiind ridicat la rangul de arhimandrit. În prezent, slujeşte ca preot în Arhiepiscopia Atenei. (Prezentarea Arhiepiscopiei Râmnicului 04 05 16)
Traducere din limba greacă şi prezentare concert-Arhidiacon Răzvan Constantin Ştefan profesor de muzică la Seminarul Teologic Ortodox din Bucureşti.
Răzvan Constantin Ştefan: – Compoziţiile interpretate de corală aparţin protosinghelului Varlaam, Varlaam Barancescu, care a trăit în sec XIX, născându-se în 1808 la Contingeni, Hotin. Are pe Macarie Ieromonahul ca dascăl la Buzău. Are coleg şi pe Ierodiaconul Iosif Naniescu, Mitropolituil de mai târziu al Moldovei. Ajunge protosalt la Biserica Sf Nicolae din Scheii Braşovului. În 1839 îl are elev pe George Ucenescu iar prin 1846-48 îl găsim abonat la cărţile lui Anton Pann. « Prin 1855 se află la mănăstirea Neamţ, căci domnitorul Grigore Alexandru Ghika l-a numit acum confesor al închisorii „Castelul” din Târgu-Ocna şi un fel de inspector peste ceilalţi confesori ai închisorilor din Moldova, care aveau misiunea de a reeduca pe cei condamnaţi în aşa fel încât să poată fi redaţi societăţii, întregi » (wiki 14 05 16). Moare în 1894 la Manastirea « Ciolanul ». A fost ucenic al lui Macarie şi se pare şi al lui Anton Pann. Înaintea titlurilor compoziţiilor sale compunea câteva versuri. La Axionul pe care tocmai corala l-a interpretat Varlaam Barancescu a scris: « Imitare rusă/ Astfel tradusă/ De mai micul dintre mici/ Protocântor cântorici/ Protosinghel Varlaam/ Strănepot lui Moş Adam ». Aţi ascultat « Îngerul a strigat » în glas 3 şi « Hristos A Înviat » în glas 1.
Nikodimos Kabarnos împreună cu cei doi protopsalţi: Ioanis Atanasiu şi Gheorghios Robiliotis şi sunetistul Gheorghios Saradaenas a ridicat sala în picioare, moderna sală a Consiliului Judeţean (care fie vorba între noi, trebuia să fie Filarmonică, cu spaţiile aferente-c-am o astfel de sală de concert am văzut în 1986 la Chemniz), în 13 mai 2016 cu ocazia concertului susţinut în faţa melomanilor vâlceni, în faţa ÎPS Varsanufie, autorul moral şi material a acestei prezenţe artistice de neuitat. Nikodimos Kabarnos se confundă cu muzica sa, una desprinsă, aşa cum spunea chiar domnia sa, « din lumea Îngerilor, a căror limbă de comunicare nu putea fi decât chiar ea », această ancestrală armonie, limbaj muzical, vechi de când lumea, încă de când aceasta nu cuvânta, dar asculta în totalitate de Dumnezeu. Probabil tonalitatea stranei bisericeşti, ortodoxe, este şi muzica apostolilor lui Iisus Christos, plină de armonie şi « iubire nebună în trupul » Fiului lui Dumnezeu; dar, trebuie, această armonie şi iubire, această tonalitate, să fie şi cea de care se folosea Regele David, chiar tânărul David, iată, cu mult înainte de legile armoniei numerelor lui Pitgora…Oho, şi mai înainte, când Moise se « tânguia » că Domnul hotărâse că numai el, doar el, nu trebuie să intre în Canaan!… Ni s-a părut atât de naturală şi modernă această interpretare a muzicii psaltice, muzica intonată de Nikodimos Kabarnos, încât întreaga asistenţă!… copii, tineri şi bătrâni, împreună, au ascultat nemişcaţi, aproape în transă, deşi uneori sunetul nu s-a arătat supus, în concordanţă cu acustica, sunetul controlat de la consola electronică… Nikodimos Kabarnos face parte din artiştii totali ai vremurilor noastre, artişti care au ca « dar » sinceritatea, iubirea pentru lucrul bine făcut, reprezentanţi ai artei în combinaţie cu ştiinţa, iată, studiile sale nu sunt numai legate de muzica stranei, în care cântă de la doisprezece ani! dar el a pătruns şi în lumea filmului şi televiziunii ca regizor, a studiat şi originea sunetului, natura sa spirituală, dar şi natura acusmatică, având, probabil, adânc pătruns în conştiinţa sa faptul că nici o mare dobândire, importantă cunoaştere, nu poate exista în afara spaţiului comunicării, aceste rare lucruri-calităţi-cuceriri, trebuind, fără doar şi poate, să fie făcute cunoscute comunităţii în care trăieşti…Fără valoare şi evaluare, reevaluare, civilizaţia ar bătea pasul pe loc! Mulţumim Nikodimos Kabarnos, mulţumim ÎPS Varsanufie!
NOTA : Urmăriţi filmele pe VIDEO ARHIVA cu titluri asemănătoare care încep cu Ştefan Zară şi Nikodimos Kabarnos
pcickirdan, 14 mai 2016