În seara de luni 04 04 22 melomanii vâlceni au avut plăcuta surpriză de a-l revedea pe scena Filarmonicii din Sala de la Lahovari pe olandezul Theo Volters, care a dirijat un concert de zile mari în admirația unui public favorabil și generos. A dirijat orchestra simfonică a Filarmonicii vâlcene, întinerită – ni s-a părut – și foarte bine acordată la dirijor și cei doi interpreți: Valentin Dimitrie Simion – violoncel și Matei Lăbunț – pian. Spuneam, un concert de zile mari fiindcă toți s-au comportat în context cu titlul generic anunțat pe afiș și în program: Maeștri și discipoli! …Maestru a fost și este valorosul șef de orchestră olandez și, nu de puține ori, român (date fiind angajamentele profesionale ale domniei sale cu Filarmonicile din țara noastră). Discipoli (deci consacrați pe drumul către măestrie) sau fost și sunt cei doi artiști interpreți, pianist și violoncelist. Dar mai maeștri au fost la viața lor marii compozitori ai muzicii clasice și universale: Franz Schubert, autorul Simfoniei nr 3 în Re major, care s-a cântat în această seară sub bagheta lui Theo Volters, și care a strălucit la începutul secolului XIX, la Viena, într-o perioadă în care cel mai aplaudat era Gioachino Rossini (Franz Schubert face parte din cele câteva personalități care dau faimă nației germane alături de Albert Einstein, fizician; Herman Hesse, poet; Heinrich Schlieman, arheolog – selecție făcută de manualul de limba germană Grund Kurs Deutsch Verlag Fur Deutsch-1990); Camille Saint Saënce, compozitor romantic, francez, autorul Concertului nr 1 pentru violoncel și orchestră în La minor op 33, formidabil concert ascultat pe toate scenele lumii și care face deliciul marilor violonceliști în afirmarea lor; Robert Schumann autorul Concertului pentru pian în La minor, Op.54; la fel ca autorul, acest concert fiind unul teribil, în care interpretul solist poate să-și dezvăluie toate talentele. Pe Theo Volters l-am mai urmărit, interpret deosebit în actul dirijoral, încă din 19 oct. 2015 când, aici, la Râmnicu Vâlcea a susținut un concert de mare rezonanță în compania aceluiași Franz Schubert, Simfonia a VI-a, dar mai ales în compania lui Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul nr 25 în Do major KV 503 – alături de Luiza Borac și, când, împreună, au avut un mare succes de public: „În seara de 19 octombrie 2015, cei doi, Luiza Borac şi Theo Wolters au dat curs unei serate muzicale cu totul deosebite, în valoare, după părerea noastră, dând un real impuls vieţii muzicale, evoluate, în oraşul …” (P. Cichirdan, CULTURA vâlceană, oct. 2015). De această dată, ca și atunci, acest dirijor, dovedindu-se un maestru al acompaniamentului orchestral!…în răstălmăcirea marilor opere muzicale, dar și alături de soliști de mare renume, cum este pianista vâlceană Luiza Borac! sau ale unor mari speranțe solistice instrumentale cum este cazul lui Valentin Dimitrie Simion-violoncel și al lui Matei Lăbunț-pian. Trebuie să remarcăm și de această dată rolul de conducător al formației orchestrale simfonice, al domniei sale, deosebit, ansamblul orchestral vâlcean, în simfonia de Schubert și în cele două concerte, prezentându-se în fața publicului… fără cusur! Orchestra simfonică a Filarmonicii din Râmnicu Vâlcea, cu Theo Volters la pupitru, în această seară memorabilă, de aprilie, a sunat ca un merituos ansamblu dovedindu-și experiența neîntreruptă de 27 de ani! Desigur, mai ales la simfonie, suflătorii, oboiul nostru cu totul special făcându-se remarcat, au primit aplauzele meritate. Nu avem decât cuvinte de laudă, publicul a fost impresionat în fața demonstrației de virtuozitate de care au dat dovadă atât Valentin Dimitrie Simion, cât și, poate chiar mai ales, Matei Lăbunț, cu un an mai tânăr, și pe care noi l-am comparat, imediat cum și-a început demersul muzical, cu celebrul pianist Dimitri Alexeev, care, în anii 70, câștiga Premiul I la Festivalul și Concursul George Enescu și impresiona la extaz publicul în celebra sală a Ateneului Român în concertul de Prokofiev… Recent, BBC Music Magazine scria despre Dimitri Alexeev că „Este un pianist în același timp aristocratic, grandios și poetic confesional…”. Vedeți, chiar așa am notat și noi în timpul concertului lui Robert Schumann interpretat de Matei Lăbunț: maturitate, dinamism, discurs liric, ținută scenică deasupra obișnuitului…Revenind la Valentin Dimitrie Simion, violoncel, odată că a dat curs interpretării pline de acuratețe și sensibilitate la dificilul instrument de coarde, a minunatului concert de Saint Saënce, parcă vrând să arate că școala de violoncel românească nu s-a epuizat și, că, iată, vlăstare noi cresc neîncetat. Să ne aducem aminte că aici au concertat copii – elevi geniali – la Festivalul Tinere Talente, pe lângă alte instrumente (excepționalul Tarara la vioară), la violoncel Olga Bianca Mănescu, care atunci, în 2004, ne amintea de Radu Aldulescu, Vladimir Orlov, Alexandra Guțu, Marin Cazacu, și, mai încoace, de Răzvan Suma, Ștefan Cazacu…Ce concerte colosale au fost scrise pentru violoncel! Unul l-ați urmărit în această seară, Camil Sain Saënce, dar să nu uităm, celebrele opusuri, poate conducerea Filarmonicii va reuși să le producă în viitor!… dublul concert (vioară și violoncel) de Brahms sau Triplul concert de Beethoven (vioară, violoncel, pian)… O seară minunată a avut loc la Râmnicu Vâlcea în 04 aprilie 2022. Aceasta este arta muzicală cultă, artă, de care avem cu toții nevoie, artă care din mijlocul interbelicului, orchestra semisimfonică a doctorului Puțureanu, și apoi prin demersurile camerale ale lui Leca și Octavia Morariu, a ridicat cultura valceană la cele mai importante nivele, chiar și pentru ziua de astăzi!
NOTA
Pe arhiva video din www.culturaarsmundi.ro urmăriți video imagini din concert la titlurile (4):
– DIRIJORUL THEO VOLTERS LA FILARMONICA VALCEANĂ – SIMFONIA NR. 3 DE SCHUBERT
– SIMFONIA NR. 3 DE SCHUBERT – THEO VOLTERS – FINAL PART 1
– VALENTIN DIMITRIE SIMION – CONCERTUL NR 1 – CAMILLE SAINT SAËNS – FRAGMENT
– MATEI LĂBUNȚ – CONCERTUL PENTRU PIAN OP 54 – R. SCHUMANN – FRAGMENT
DIRIJORUL THEO VOLTERS DIN OLANDA REVINE LA FILARMONICA DIN RÂMNICU VÂLCEA
Previous post: SĂRBĂTORILE DE PAȘTI LA RÂMNICU VÂLCEA
Next post: Scrisoare pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului