TABLETA-Un cetăţean între milenii. Despre SEMAFORIZARE sau ''MOARTEA PÂNDEŞTE LA SEMAFOR''

Categ: Realitate | • by Petre Cichirdan


În articolul cu titlu menţionat mai sus cotidianul GAZETA de SUD ne înştiinţează, pe lângă teribila întâmplare, nefastă, care a dus la decesul unei persoane şi la rănirea alteia pe o trecere de pietoni, că poţi intra într-o intersecţie pe culoarea galbenă a semaforului auto şi la capătul opus să dai peste culoarea verde a semaforului pietonal! Ştiam de mult acest lucru, ştiau şi responsabilii de trafic…
La Eclipsă, cănd am executat două instalaţii personale, de semaforizare, în acest oraş, primarul şi viceprimarul din acea perioadă, au cerut să se rezolve problemele de program la semafoarele de pe Calea lui Traian. Am propus, atunci, să fie exclusă din logica de trafic culoarea galbenă. Păcat că specialiştii au râs…
Specialiştii, cei care se ascund după legi şi hârtii, ar trebui să o cam ia la goană. Este o sfidare faţă de cetăţeni, ca prin ceea ce public faci, să nu utilizezi coeficientul maxim de protecţie pentru viaţă. Este o prostie contabilă să vezi numai preţul şi să nu vezi calitatea (aspect care denaturează licitaţia, oricum astăzi nu se mai licitează…)!
Gândiţi-vă ce s-ar putea întâpla la cea mai aglomerată intersecţie, cea de la magazinul Cozia-colţ cu tarabele de carte! Aici, în orele de vîrf, când toată lumea munceşte, dar trotuarele sunt pline (nicăieri în lume nu o să vezi aşa ceva), pietonii stau cu un picior pe trotuar şi cu celălalt în stradă. Să fi şofer şi să mergi pe banda 1 este o aventură periculoasă…În acest caz, numărarea secundelor pe culoarea verde a semaforului auto, ca şi suspendarea lui aproape de axa drumului (situaţii care sustrag atenţia în dreptul trecerii de pietoni) sunt, iarăşi, greşeli.
Trebuie să înţelegem că atunci când se semaforizau intersecţiile, demult, se făceau stâlpi giganţi (un semafor are 3-4 kg), se puneau semafoare, multe, suspendate, şi numai pe sus deoarece acestea dădeau bine, din toate punctele de vedere, în sensul spiritului unei civilizaţii tehnice-urbano-industriale…
Am vrut să scriu o carte despre semaforizare, dar m-am dezumflat rapid, când Consiliul Local, de după Eclipsă, contrar contractului, m-a exclus, în ciuda calităţilor mele de consiliere, de la negocierile care au urmat pentru noile semafoarizări…
Accidentul de la intersecţia cu str. Dacia se putea evita dacă autoritatea în materie respecta indicaţiile venite de la Primărie, de la Poliţie, de la alţii, toţi activi în perioada Eclipsei (bun înţeles, dacă şoferul nu a trecut pe “roşu” şi a avut viteză prea mare)
Se putea evita, şi dacă pietonii, ca parte şi obiectiv al legii circulaţiei rutiere, la trecerea străzii, chiar prin locul marcat, ar fi fost obligaţi să se asigure mai întâi, şi nu să sară în carosabil ca apucaţi.
În plus, trecerile de pietoni, cele din afara intersecţiilor, ar trebui sa aibe semafor pietonal şi auto…cu buton (s-au depus la Primărie asemenea oferte, dar ele s-au neglijat probabil din lipsă de cunoştinţe în domeniul tehnic)!
Mai mult, în loc de măsuri constructive, se pedalează, în continuare, pe măsuri cosmetice (nr.de semafoare suspendate, ceasuri…).
Se exagerează în restricţii…Maşinile nu au voie să oprească pe banda întâi de pe sens, circulă cu aceeaşi viteză pe ambele benzi de pe acelaşi sens, sunt obligate la viteză minimă peste tot şi în orice moment, sunt artere care au trotoarele, împreună, mai late decât străzile, peste tot sunt plăcuţe cu însemnul de ridicare a maşinilor, se violează dreptul la proprietate prin ridicarea abuzivă a lor, se pictează abuziv străzile cu duble şi simple linii continue, azi se sapă şanţuri, mâine se pun hopuri, avem o tradiţie bogată, locală, în a planta flori pe mijolocul drumului, în a pune fantasmagorice semne, tot pe mijloc, de a face străzi pietonale, mai nou, de a suspenda ghivece de flori pe stâlpurile RENELului…Doamne, Doamne, ce consilieri a avut acest oraş!
De! La noi, mai ales în sens cultural (dacă nu în toate sensurile), se poartă sloganul “să vorbească specialiştii”!
În scurt: un semafor dirijează circulaţia într-o intersecţie aşa cum ar dirija-o un agent de circulaţie, mai puţin timpii care, la semafor, se ghidează după legi statistice. Când nu merge semaforul circulaţia se ghidează după însemnele grfice din şi dinaintea intersecţiei. Culoarea galbenă trebuie scoasă din logica de calcul. Ciclurile trebuie să conţină perioade, programate, de scurgere ale autoturismelor din intersecţie.
Dacă un automat de trafic nu poate să execute un program care să permită condiţiile impuse mai sus înseamnă că el nu este bun. El nu corespunde logicii simple, rudimentare, experienţei din trafic. Nu-şi face treaba pentru care este cumpărat.
Ideea de eliminare a concurenţei din acest capitol, al economiei de piaţă, de monopolizare, este extrem de dăunătoare. Edilii oraşului nu trebuie să aibe în vedere
decât securitatea cetăţeanului, să admită doar calitatea.
Şi încă ceva! Au dispărut licitaţiile din serviciile publice? Se pot sponsoriza obiectivele de investiţii care mai apoi devin servicii publice?
Specialiştii din serviciile de sub potentaţi, cei constanţi, care nu se schimbă la alegeri, îi informează pe cei care conduc, asupra stadiului, nivelului tehnic atins în domeniul care face obiectul respectivului serviciu, asupra minusurilor şi plusurilor?
Chiar nu mai contează statistica, graficul de reparaţii, cunoaşterea, experienţa, ştiinţa? Nu se stimulează concurenţa?
Pentru ce invenţia, inovaţia, lucrul bine făcut, segmentul de piaţă nou şi propriu, creat, dacă suntem obtuzi, aruncăm ce-am constatat că e bun şi cumpărăm ce-i perimat!

P.S.
De ce nu este bun galbenul separat? Din două motive simple: odată, dacă se arde becul, semaforul, fiind complet stins, iasă din logica de circulaţie (celelalte mergând) şi, secundo, dacă se trece pe el pot exista surprizele de care aminteam mai sus. Nu trebuie uitat că există situaţia în care, pe galben, se poate trece!
Atenţie, Serviciu Circulaţie! În Râmnic nu se cunoaşte modul de virare la stânga, în intersecţie, când se întâlnesc două maşini faţa în faţă (vezi cele de la BCR, Hanul haiducilor, etc.). De asemmenea, trebuie revizuită legea privind virarea la dreapta (este greşit să foloseşti culoarea verde cuplată cu semnul de cedează trecerea). În Canada, spre exemplu, această regulă este cuprinsă în lege, este generală, şi nu are semn. La noi, cea mai valabilă, până acum, rămâne galbenul cu săgeată sub care ar trebui să se scrie valabil, cu acordare de prioritate…

    Comments >>


Articol citit de 32 ori.