La Biserica Reformată Luterană din Sibiu (Strada Mitropoliei 9) a fost vernisată recent (în data de 18 septembrie 2024) o interesantă expoziție de artă plastică cu tema „Sacralitatea în arta modernă”. Turul ghidat al bisericii reformate, propus inițial de Preotul paroh Sandor Varro, a fost înlocuit de această dată cu expunerea unui istoric al Bisericii Reformate. A fost susținut și un dialog coral, la care au luat parte Corul din Ocna Sibiului condus de preot paroh Levente Beres și Corul mixt din Sibiu, condus de prof. Ibolya Fekete. Discutând despre Sacralitatea în arta contemporană, criticul de artă dr. Iulia Mesea, curatorul expoziției, afirma: „Poate că suntem, mai mult decât oricând, în căutarea harului pierdut al comunicării cu divinul azi, în această lume a valorilor efemere definite prin superficialitate, anihilarea identității și incertitudine spirituală. (…) Răspunzând unei necesități acute de (re)găsire a unui sens superior al existenței umane, alături de icoană, mod tradițional și deplin al sacrului, dedicată spațiului liturgic, arta are și modalități de natură laică de reprezentare a ”nevăzutului” care țin de individualitatea artistului și care, prin profunzime și complexitate, pot genera o experiență de natură spirituală sau deschide o cale spre transcendență. Ne sugerează prin lucrările lor, această cale, pictori și graficieni din Sibiu, Cluj-Napoca, Miercurea Ciuc și Târgu Secuiesc, în ale căror lucrări vom afla cum tema sacrului se suprapune în arta actuală cu estetica laică”.
În expoziție întâlnim opere ce valorifică repertoriul stilistic al neo-expresionismului, rămânând în proximitatea figurativului. Între bine și rău, între lumina divină și abisul întunericului, între sămânța vieții și inevitabilul infinit al dispariției, stă fragmentul de viață, cu suișuri și coborâșuri, cu lumină și întuneric, cu speranță și disperare. Cel mai des este prezentă o accentuată tendință de abstractizare a formelor și de sinteză a mijloacelor plastice, detaliile metamorfozându-se în remarcabile idei sugestive. Alteori, căutările în problematica spiritualului sunt prinse în forme și culori ce mărturisesc atenția și preocuparea pentru zona decorativului. Pentru a-i cunoaște pe artiștii expozanți, am rugat-o pe doamna Iulia Mesea să ni-i prezinte.
„Artistul Vetró András (Târgu Secuiesc), sculptor, grafician, pictor, membru al UAPR, își concepe lucrările cu dorința de a le înzestra cu capacitatea de a reflecta cele mai fine vibrații ale privitorului, astfel încât acesta să se descopere în ele. În lucrarea Simon din Cirene, crucea este văzută ca instrument spiritual de mântuire”. „Spațiul vital al omului uneori se dovedește prea restrâns și eu încerc să descifrez încercările de descătușare ale individului prin limbajul formelor”- spune artistul. Forró Ágnes, artistă din Cluj – ceramistă, graficiană și terapeută prin artă. Prin forme abstractizate și culori armonios așezate și recursul la simbol, lucrările ei prezintă un spațiu încărcat de mister- mesaje criptate care ne conduc într-o lume în care ne invită să aflăm că ne putem bucura de fiecare moment al fiecărei zile a vieții noastre. Personalitate de marcă a vieții cultural artistice, membru al UAP (membru în Consiliul naţional şi Preşedinte al Filialei Sibiu între 1998-2006) și al Breslei Barabás Miklós, Stefan Orth a organizat peste 60 de expoziţii personale în ţară şi în străinătate, a participat la numeroase saloane, bienale şi trienale naţionale şi internaţionale; este Cetăţean de Onoare al Sibiului şi titularul Premiului de Excelenţă al Ministerului Culturii.
Instinctul artistic special al acestui artist licențiat în teologie și artă plastică, vibrează la unison cu pulsația lumii în care trăiește prinzându-i în operele sale cele mai fine vibrații. Una dintre pildele pe care artistul le aduce în această expoziție este cea a Fecioarelor înțelepte, într-o compoziție organizată pe orizontală, cu delicate abstractizări ale figurilor și cromatică rafinată ce contribuie la spiritualizarea lor și inducerea unei atmosfre de taină.
Constantin Ilea, artist reprezentativ pentru comunitatea artistică din filiala Sibiu a UAPR, este prezență distinctă și originală și în peisajul artei plastice naționale. Lucrarea pe care o semnează în această expoziție, Taina tainelor, face parte din ciclul intitulat Negru, în care artistul investighează potențialul nelimitat al culorii și formei, egalat în profunzime de descinderile în străfundurile propriei ființe. Din adâncul abisal al negrului, în primul plan sunt aduse de artist, într-o caligrafiere delicată, simbolurile creștinismului și eucharistiei.
Antonela Giurgiu, este membră a Filialei Alba a UAPR, secția Artă Plastică Religioasă și Restaurare. Devenirea ei ca pictoriță este strâns legată de drumul către autocunoaștere, către aflare a sensului vieții, către credință. În acest spațiu al căutărilor de ordin spiritual, a descoperit și libertatea de a simți și de a transmite prin artă mesaje de natură spirituală. Pictura sa este o expresie a lăuntricului pentru care caută și propune semne și simboluri sacre, codificări geometrice și cromatice. Crucea, ca simbol al sacrificiului, Alfa și Omega, Începutul și Sfârșitul; Chi-Rho, simbolul biruinței; cununa de spini, cuiele, giulgiul, simboluri ale dăruirii totale din dragoste, pentru salvarea omenirii, transpuse înt-o manieră personală.
Pentru Valentina Cristea, membră a Filialei Sibiu a UAPR, creația este dăruire și hrană. Tema îngerilor este abordată într-o manieră personală, în cadrul căreia avem de-a face cu glisări și sugestii între uman și supra-uman. Cadrajele surprinzătoare la care recurge au rolul de a conferi monumentalitate reprezentărilor și, mai ales, de a focusa atenția privitorului înspre zona sau zonele care poartă mesajul lucrării. La nivel formal, stilul său e dominant de un hieratism al reprezentării și, totodată, o întoarcere la rădăcini și prototipuri, într-o stilistică influențată de arta bizantină.
În creația Olimpiei Coman-Sipeanu, cadru universitar, una dintre cele mai serioase, sensibile și active membre ale Filialei UAP Sibiu, căutările în problematica spiritualului sunt prinse în forme și culori de mare rafinament. În lucrări mereu luminoase, pozitive, artista propune viziuni integratoare asupra cosmosului, asupra existenței, asupra sensurilor vieții. Aduse laolaltă la nivel compozițional, crucea–care este și element constructiv, poarta, fereastra, poartă mesajul sacrificiului suprem, deschizând cale nelimitată spre iubirea absolută. Abilele intersectări ale direcțiilor structurale, cromatica celestă înnobilată de ocruri și auriu, contrastele lumină-întuneric, prospețimea efectelor de culoare, a nuanțărilor, a transparențelor creează un spațiu al trecerii între lumesc și celest”.
Credem că expoziția de artă vernisată la Sibiu și-a atins menirea spirituală, reușind să le transmită celor prezenți la vernisaj senzația că se află într-un areal tainic, al misterului și fascinației!