În fiecare carte de poezie pe care o citesc caut să văd ce teme tratează autorul și urmând această linie directoare îmi dau seama de ,,caratele’’ cărții. Desigur că pe parcursul lecturii caut mereu puncte de forță. Uneori le găsesc, alteori nu.
Poetul Petre Cichirdan are în cartea ,,Caietul gri’’ un capitol numit ,,Ipostaza unei iubiri’’(Șapte poezii de dragoste), iar eu îmi încep incursiunea prin această carte chiar de aici. Prima poezie numită atât de frumos ,,Femeia ochiului, minții și morții mele’’ sună astfel :,,Câtă expresie/în noaptea/ de descânt/spre femeia /de încânt/în lumea/ desprinsă/ din sodomul/greu/de ochi/de apă/și de curcubeu.’’
Autorul practică un nonconformism poetic, are un mod de a scrie modern, fără semne de punctuație însă concepe atât poezii cu rimă cât și poezii în vers liber. Când e vorba de poezie de iubire îmi zboară gândul la versurile lui Lucian Blaga: ,,Ce umbră curată/Aruncă-n lumină o fată/E aproape ca nimicul/Singurul lucru fără de pată.’’(Catrenele fetei frumoase)
Și iată că, în această carte complexă ca formă și continut găsesc, așa cum mă așteptam, poezii încântătoare ca ,,Iubirea și ipostaza quadruplă’’:,,Iubirea/ este/ un făcut/ pentru/ ca piatra/ să asculte/ cum ideea/ dinspre/ dor/ răsare…’’
Îmbinarea dintre Eros și Mișcare o aflăm din poezia cu același nume :,,cum îți zbor din păr/ abia născute păsări/ abia născute fluvii/ mi se deapănă din ochi…/’’ Și tot în ciclul IPOSTAZA UNEI IUBIRI găsim o poezie numită ,,Toamnă și recompensă, toamnă, toamnă’’ care e un elogiu adus trăirilor intense de dragoste: ,,Fiindcă/ tot este toamnă/ gândesc/ la haina pământului/ de seară/ gândesc/ la femeia/ care-mi vinde/ nopțile/ căzute/ rânduri/ la femeia/ care-mi dă dor/ de-nvelit/ în alb/ de fior…’’
În ciclul CÂTEVA ELEGII-AMINTIRI inima îmi e atrasă de versurile următoare: ,,plângeam/ amândoi/ cu jale/ om/ eram/ fluture/ pe buzele/ tale ; s-au/ scuturat/ gânduri/ mulțime/ din/ păru-mi/ de seară/ și cad/ târziu/ precum/ cad/ liliecii/ loviți/ din moară.’’(Elegia a treia)
A citi cartea unui scriitor prieten este un cadou de ambele parți.
Numele cărții ,,Caietul gri’’ vine de la faptul că autorul a scris între 1970 și 1976 într-un caiet cu învelitori de plastic, de culoare gri, poezii pe care nu le-a făcut, cunoscute, la acea dată, nici tiparului, nici vreunei persoane.
Continui, dând exemplu tiluri de poezii de-a dreptul spectaculoase, cum ar fi: ,,Soare și tauri’’, ,,Blestem și coș de mere’’, ,,Gâtul ei ca o cumpănă’’, ,,O cămilă mai mult decât o girafă’’ etc.
Autorul ne mărturisește că a alăturat versurilor lucrări de sculptură în lemn și desene (1971-1972) precum și sculptură cibernetică (1977-1980).
Coperta 1 reprezintă o fotografie a picturii realizată de autor și numită ,,Casa din strada Lenin’’(ulei pe pânză). Locuința a fost demolată și s-a construit, după 1990, Biserica Sfinții Apostoli. Mai multe detalii se pot citi în Capitolul ,,Explicații imagini în pagini’’. Și pe verso la coperta 1 se găsesc fotografii ale unor sculpturi foarte interesante, autorul poeziilor fiind și un sculptor măiastru. Începând cu pagina 64 și până la pagina 79 sunt publicate desene în cărbune, portrete, crochiuri având diverse teme, un autopotret în peniță (1976). Autorul Petre Cichirdan ne arată că este creație atât în artă cât și în tehnică. Personal, consider că domnul Petre Cichirdan crede în creativitate, în catharsis dat nu numai de artă ci și de tehnica de microprocesare.
Petre Cichirdan, autorul cărții despre care scriu în acest articol ,,Caietul gri. Poeme ’70’’, este cunoscut publicului pentru arta sculpturală și pictură, pentru cărțile de poezie, pentru numeroase articole de jurnalism publicate, pentru editarea revistelor ,,Cultura Ars Mundi’’, ,,Cultura vâlceană’’, ,,Povestea vorbii 21’’, ,,Seniorii’’, ,,Forum vâlcean’’.
Descopăr în această carte un autor complex, sensibil, creativ, care îmbină lumile artei cu lumile științei convingându-ne pe deplin că aceste lumi pot să se completeze valoric.