În perioada 17-19 februarie 2017, s-a desfăşurat seria de manifestări culturale „Colocviile Brâncuşi” la Târgu-Jiu, Craiova şi Bucureşti, ocazionate de împlinirea a 141 de ani de la naşterea creatorului sculpturii moderne. Organizatorii evenimentului au fost Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovare „Constantin Brâncuşi”, Consiliul Local şi Primăria Municipiului Târgu-Jiu, în parteneriat cu Institutul Cultural Român din București, Universitatea „Constantin Brâncuși”, Uniunea Artiștilor Plastici din România (filiala Târgu-Jiu), Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu”, Casa de Cultură „Traian Demetrescu” din Craiova, Colegiul Tehnic de Arte şi Meserii „Constantin Brâncuşi” din Craiova, Asociația „Coloana Infinitului” din Târgu-Jiu şi Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”.
Programul a fost variat, conceput pentru a veni în întâmpinarea iubitorilor artei brâncuşiene, cuprinzând mai multe evenimente tematice: lansări de carte (la Târgu-Jiu şi Bucureşti), expoziţii de artă şi documentare (la Târgu-Jiu şi Craiova), vizite la muzee de artă (Craiova), sesiune de comunicări (Craiova) şi un spectacol de teatru (Târgu-Jiu).
„Colocviile Brâncuşi” au debutat vineri, 17 februarie, cu expoziţia internaţională de pictură „Atelierele Brâncuşi” şi cu lansarea „Tratatului de hermeneutică a sculpturii abstracte – perspectiva endogenă” al cercetătorului Matei Stîrcea-Crăciun, ambele ţinute în sediul Universităţii „Constantin Brâncuși” din campusul studențesc, în prezenţa unui public numeros.
Expoziţia a fost prezentată de curatorul simpozioanelor de pictură, artistul plastic Vasile Fuiorea (preşedinte al UAP, filiala Târgu-Jiu), despre „Atelierele Brâncuşi” vorbind Doru Strîmbulescu (managerul Centrului „Brâncuşi”, instituţia care a organizat manifestarea), sculptorul Vlad Ciobanu (curator al simpozioanelor de sculptură din ultimii doi ani) şi criticul de artă Pavel Şuşară.
Hermeneutica endogenă este o nouă metodă în critica de artă, elaborată de domnul Matei Stîrcea-Crăciun (cercetător în cadrul Institutului de Antropologie Francisc Rainer al Academiei Române) în „atelierul“ sculpturii brâncușiene. Ea urmărește reconstrucția limbajelor abstracte în sculptura modernă şi contemporană prin analize intensive de morfologie, sintaxă și imaginar ale operei studiate.
Duminică, 19 februarie a avut loc vernisajul expoziției „Inventar Totemic” al artistului plastic Suzana Fântânariu, la Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu”. Au luat cuvântul oficialităţi ale oraşului (domnul subprefect Sorin Arjoca şi domnul viceprimar Adrian Tudor), artistul plastic Vasile Fuiorea şi criticul de artă Pavel Şuşară care a elogiat lucrările expuse.
Suzana Fântânariu este un prestigios artist plastic şi profesor univ. dr. la Facultatea de Arte și Design a Universităţii de Vest din Timişoara, distinsă cu titlul de Doctor Honoris Cauza al Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi. A participat la 300 de expoziții de grup, la numeroase bienale şi trienale internaţionale de gravură şi are la activ 56 de expoziţii personale în ţară şi străinătate. A câştigat numeroase premii naţionale şi internaţionale în perioada 1976 – 2016. De-a lungul timpului, au apărut mai multe cărţi sub semnătura Suzanei Fântânariu. De aceea, expoziţia unui artist de o asemenea anvergură reprezintă, indubitabil, un eveniment major în viaţa culturală a oraşului Târgu-Jiu.
În paralel, la Craiova s-au desfăşurat vizite la Muzeul de Artă – Cabinetul Brâncuşi (duminică) şi s-a organizat Expoziţia documentară „Constantin Brâncuşi la Craiova”, care a fost urmată de o sesiune de comunicări la Casa de Cultură „Traian Demetrescu”.
Marți, 21 februarie, s-a lansat „Tratatul de hermeneutică a sculpturii abstracte – perspectiva endogenă” şi la sediul Institutului Cultural Român din București. În seara aceleiaşi zile, la Târgu-Jiu s-a prezentat piesa „Infinitul Brâncuși” de Valeriu Butulescu (regia Gelu Badea), susținut de Teatrul Dramatic „I.D. Sârbu” din Petroșani pe scena Teatrului Dramatic „Elvira Godeanu”, care a încheiat astfel „Colocviile Brâncuşi”.
Sorin Lory Buliga