Luni 28 aprilie 2014, ora 19.00
Sala “Lahovari”, Râmnicu Vâlcea
Orchestra simfonică a Filarmonicii
Dirijor: Keith SMITH – Anglia
Solişti:
Alexandru TOTAN – violoncel
Ştefan CAZACU – violoncel
În program:
Johann STRAUSS – Uvertura “Şalul dantelat al reginei” – primă audiţie
George ENESCU – Andante religioso pentru 2 celli şi orchestră – primă audiţie
Antonio VIVALDI – Concert pentru 2 celli şi orchestră în sol minor – primă audiţie
Edward ELGAR – “The Wand of Youth” (“Magia tinereţii”) – primă audiţie
George Enescu (n. 19 august 1881, Liveni-Vârnav, azi „George Enescu”, judeţul Botoşani, România – d. 4 mai 1955, Paris, Franţa), considerat cel mai important muzician român, a fost compozitor, violonist, pedagog, pianist şi dirijor. După absolvirea Conservatorului din Viena cu medalia de argint, îşi continuă studiile la Conservatorul din Paris, între anii 1895 şi 1899, sub îndrumarea lui Martin Pierre Marsick (vioară), André Gédalge (contrapunct), Jules Massenet şi Gabriel Fauré (compoziţie) (wiki, 25 04 14), ultimii doi, educând studenţii, ca inspiraţia lor să se-ndrepe către melosul ţărilor proprii…caracteristică pe care o găsim la toţi compozitorii studiaţi la Paris, după ultima jumătate a sec. XIX…da, când se afirmă compozitorii naţiunilor! Debut, în calitate de compozitor, în 1898 în cadrul „Concertelor Colonne” din Paris, cu Suita simfonică Poema Română. Poemul pentru vioară şi quartet de corzi de Ernest Chausson şi Sonatele şi Partitele pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach, rămân revelaţii ale calităţii sale de interpret fără seamăn. A dirijat orchestrele din Philadelphia (1923) şi New York (1938).
În continuare îi vom enumera pe câţiva dintre elevii săi deveniţi stele unice pe marea estradă a muzicii interpretative a secolului XX, neuitând, că înainte de a fi compozitot, George Enescu a fost unul dintre marii artişti interpretativi ai timpului său: Christian Ferras, Ivry Gitlis, Arthur Grumiaux şi Yehudi Menuhin…
Johann Strauss, Antonio Vivaldi şi Edward Elgar au fost prezentaţi de atâtea ori în recenziile noastre, în programele de sală ale Filarmonicii…
Violoncelistul Ştefan Cazacu, de 18 ani, se numără printre semifinaliştii (din 24 de candidaţi) concursului “New Talent” de la Bratislava (Slovacia), una dintre cele mai prestigioase competiţii europene destinate tinerilor interpreţi, potrivit unui comunicat din 2010. În acelaşi an a fost reprezentantul României, propus de Radio România Muzical, la Concursul “Eurovision Young Musicians” desfăşurat la Viena. În prezent este student al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa lui Răzvan Suma, fiind pregătit şi de tatăl său, cunoscutul violoncelist Marin Cazacu. Este deţinător a numeroase premii naţionale şi internaţionale. Pe Ştefan Cazacu l-am putut urmări în 2013, luna octombrie, când, împreună cu tatăl şi mama sa, au interpretat Concertul pentru vioară şi două celli de Antonio Vivaldi…
Alexandru Totan studiază violoncelul de la şapte ani cu unchiul său Dan Totan, violoncelist, fratele mai mare, din Statele Unite, al dirijorului Florin Totan; şi s-a perfecţionat în această tehnică cu Aurel Niculescu. Acum este în anul trei la Universitatea Naţională de Muzică, la clasa celebrului violoncelist Marin Cazacu. Pe Dan Totan, actualmente profesor asociat la Universitatea de Nord din Texas, l-am urmărit în concert direct pe 05 decembrie 2011, la Teatrul Anton Pann, unde Filarmonica a concertat în Sala Mare, într-un „concert în familie”: compozitor-Ioan Totan, violoncel-Dan Totan, dirijor-Florin Totan!…
De această dată, pe scena Filarmonicii, cei doi violoncelişti, mai tinerii talentaţi Ştefan Cazacu şi Alexandru Totan au fost invitaţii dirijorului Keith Smith, din Leicester, Anglia, şi au răstălmăcit cu instrumentele lor două partituri de excepţie, aparţinând lui George Enescu şi Antonio Vivaldi… Keith Smith a ocupat douăzeci şi unu de ani postul de dirijor al Orchestrei simfonice din Leicester (un oraş cam cât Timişoara-vedeţi stimaţi cititori, în ţările aparţinând civilizaţiei oceanului, orchestrele simfonice, ca şi străzile, nu prea au nume de personalităţi ale culturii, din varii şi varii motive-lesne de înţeles). A deţinut postul de dirijor al ţinutului Hampshire şi a lucrat cu multe coruri şi orchestre din Anglia şi din lume: SUA, Canada, China…Am asistat la o repetiţie-pregătire a dirijorului cu orchestra simfonică a Filarmonicii noastre, din Râmnic, în 27 04 14, cu lucrarea lui Edward Elgar: „The Wand af Youth” (Magia tinereţii) şi am fost cuceriţi de migala şi profunzimea, exactitatea, cu care dirijorul Smith încerca să transmită instrumentiştilor cerinţele tehnice şi artistice ale lucrării compozitorului britanic…Aceeaşi preocupare am constatat-o şi la concertul din spectacolul programat, Keith Smith reuşind să descuie inimile melomanilor vâlceni.
O preocupare mai specială a dirijorului am observat şi la lucrarea lui George Enescu, şi ea în primă audiţie, care ne-a permis să vedem în marele nostru compozitor şi artist interpret adevărata dimensiune a opusurilor sale, de departe, în muzica occidentală a secolului XX, printre cele mai performante. Lucrarea lui Enescu, „Andante religioso pentru două celli şi orchestră” a fost fără îndoială puntul de atracţie al serii, atât dirijorul şi orchestra, cât şi cei doi instrumentişti dând viaţă unui opus creat pe adevărat fond românesc-enescian, violoncelele şi cei doi tineri maeştri, dând patos şi o vibraţie specială-deosebită acestei lucrări, nu de toată lumea cunoscută, şi de-a lungul timpului, nu de toată lumea înţeleasă. Din acest motiv, al lucrării, dar şi al interpretării am programat pe Cultura Ars Mundi-video-ambele lucrări, ale lui George Enescu şi Antonio Vivaldi la care protagonişti esenţiali sunt Ştefan Cazacu şi Alexandru Totan!
Concertul pentru două celli şi orchestră în sol minor, de Antonio Vivaldi, cu cei doi solişti mai înante amintiţi, interpretând surprinzător de plăcut opusul lui George Enescu, Ştefan Cazacu şi Alexandru Totan, în care noi întrevedem doi mari violoncelişti-aşa cum românii sunt obişnuiţi cu numele mai marilor înaintaşi: Răzvan Suma, Marin Cazacu, Alexandra Guţu, Vladimir Orlov şi Radu Aldulescu…a sunat mai mult decât promiţător în sala Filarmonicii vâlcene, şi va rămâne în mod sigur în auzul şi inimile melomanilor vâlceni!…cei trei „actori”: orchestră, dirijor şi solişti fiind într-o armonie deplină! Programăm, de asemenea, pe Cultura Ars Mundi, Arhiva video, secvenţe foarte intereseante, utile unui public interesat, de la repetiţia-pregătirea lucrării simfonice „The Wand of Youth”, după cum se vede şi se aude o lucrare foarte cunoscută din repertoriul compozitorului britanic Edward Elgar, dar, din care observăm şi implicarea atât de convingătoare a maestrului britanic, dirijorul Keith Smith…După cum observaţi, uneori, la repetiţii se poate învăţa, asculta muzică mai bine decât într-un concert festiv…