LUNI 16 NOIEMBRIE 2015, ORA 19.00
SALA LAHOVARI, RM. VÂLCEA
“VĂ PLACE BRAHMS?”
Orchestra simfonică a filarmonicii
Dirijor: Florin TOTAN
Solist: Daniel PODLOVSCHI – vioară
În program:
Johannes BRAHMS – Concert pentru vioară şi orchestră
Johannes BRAHMS – Variațiuni pe o temă de Haydn
Johannes BRAHMS – Dans ungar nr.1
“Vă place Brahms?” este titlul romanului de mare succes al scriitoarei franceze Françoise Sagan, după care s-a turnat filmul, în 1961, cu acelaşi titlu regizat de Anatole Litvak şi care i-a avut ca protagonişti pe Ingrid Bergman, Yves Montand şi Anthony Perkins, iar coloana sonoră a fost preluată din creaţia lui Johannes Brahms…O dragoste aproape imposibilă, dintre o femeie de patruzeci de ani şi un bărbat foarte tânăr…Aşa cum a fost şi marea dragoste a lui Brahms, muzica, căreia i s-a dedicat după patruzeci de ani! …şi ce a rezultat! Simfonia nr. 1 a celebrului compozitor a stat la baza coloanei sonore.
*
Ca întotdeauna Florin Totan a ştiut să coordoneze-”filarmonizeze”-întreg complexul artistic (de mare rafinament când pe scenă se tratează compoziţia unui asemenea muzician, Jahannes Brahms): solist-orchestră-compozitor şi să transforme spectacolul întrunul la îndemâna-bucuria-întregului registru de melomani, de la cel mai mic, care din când în când se mai foieşte pe scaun, la cel mai în vârstă, octogenar, care priveşte cu indulgenţă orice scăpare, zgomot venit din partea publicului sau chiar din spaţiul sonor!
Aşadar Concertul pentru vioară şi orchestră de Johannes Brahms, avându-l ca solist pe Daniel Podlovschi, atât de cunoscut publicului vâlcean dar şi tuturor românilor, şi, care, iată, la cei şaptezeci şi şase de ani (mulţi înainte maestre!) reuşeşte să smulgă aplauze; şi pe dirijorul Florin Totan cu o orchestră din ce în ce mai bine pusă la punct, nu putea decât să atragă un public numeros, dar mai ales pe unul împătimit de muzică, căci repertoriul a fost vedeta numărul unu…În revista noastră, on line, Cultura Ars Mundi, funcţionând de patru ani pe Internet în variantă dublă: scris – comentariu la produsul artistic- şi cu exemplificare pe Video Arhiva, am postat, pe lângă acest articol, şi o secvenţă din interpretarea solistului; una curată, plină de căldură, cu multă sensibilitate atât din partea violonistului, cât şi a orchestrei, în consecinţă, a dirijorului. Era şi normal, atât Florin Totan, dar mai ales Daniel Podlovschi, aducând la viaţa lor multe şi îndelungate « plecăciuni » şi ofrande zeiţei Euterpe… Dacă în comentariul trecut subliniam tinereţea de necontrolat, aproape, a lui Florian Rago în concertul de Max Bruch, iată, astăzi, subliniem maturitatea şi beneficiile aduse artei de marea experienţă, de căldura sufletească transmisă publicului.
Johannes Brahms a fost un romantic de mare rafinament, oferind muzicii una dintre paginile ei cele mai frumoase (atât simfoniile cât şi concertele sale, dar mai ales cel pentru vioară pe care l-am ascultat în această seară, dar şi Dublul concert pentru vioară, violoncel şi orchestră). Frumoasă este şi lucrarea a doua, din seara concertului, « Variaţiuni pe o temă de Haydn », Brahms, prelundu-l pe Haydn din sfera corifeilor clasici şi transmiţându-l în sfera muzicienilor din secolul modernităţii, XX, aşa cum de fapt face şi cu melosul unguresc pe care îl ridică la rang de mare artă, desigur, prin aceste « Dansuri ungare » pe care le va continua, mai târziu, cu mare artă, sublimul Bela Bartok… Brahms va rămâne pentru istoria muzicii ca unul din marii artizani, care anunţă prin creaţia lor marile întâmplări muzicale care vor avea loc înspre sfârşitul secolului XIX şi începutul secolului XX, când programatismul se instalează pregnant în creaţia plină de aleasă instrucţie a continentului european.
pcickirdan
20 11 15
{ 1 comment… read it below or add one }
Nu am datele pentrucornistă, dar aşa ceva mai rar…