Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu a găzduit duminică 28 octombrie 2012 un eveniment mai puţin obişnuit…la ora 18, în foaier, expoziţia de carte a lui Petre Cichirdan, lansarea celor şase volume apărute în 2011, şi la ora 19, concertul susţinut de orchestra de cameră „Lira Gorjului”, dirijată de Mircea Suchici şi avându-l ca solist pe violonistul Daniel Podlovschi. Evenimentul s-a desfăşurat sub semnul fenomenului contemporan de „Interfereţă a Artelor” specific celor trei protagonişti…compozitori, interpreti, poeţi! În programul muzical al serii au fost programate lucrările: „Ciuleandra”, de Mircea Suchici, lucrare pentru orchestră de coarde şi percuţie; „Habanera” din opera „Carmen” de G. Bizet, solistă mezosoprana Daniela Popescu, şi, Concertele pentru vioară şi orchestră în La minor, şi Mi major, de Johann Sebastian Bach, solist, binecunoscutul violonist Daniel Podlovschi de la Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti. O seară, care prin originalitatea şi valoarea produselor artistice, prezentate, va rămâne în memoria oraşului de pe Jiu, celebru în lumea întregă prin fiul ei cel mai de preţ, Constantin Brâncuşi…
Evenimentul, în întregime, a fost prezentat de doamna Mihaela Sanda Popescu, care a oferit publicului prezent în sala „Elvira Godeanu” atât datele, bine documentate, în legătură cu creaţiile literare şi muzicale ale autorilor, cât şi cele referitoare la biografiile lor…spicuim din această prezentare: „…doresc să vă informez că avem un eveniment cultural care îmbogăţeşte această seară. Autorul evenimentului este domnul Petre Cichirdan, publicist din Râmnicu Vâlcea, editorul ziarelor Povestea vorbii şi Cultura vâlceană ! În 2003 s-a etalat în oraşul nostru ca artist plastic, pictură pe sticlă, Carmina Burana şi Vechiul şi noul Testament, şi sculpură, pentru ca acum, iată, să ni se prezinte ca scriitor, cele şase volume prezentate în foaier fiind editate cu ocazia împlinirii a 60 de ani de viaţă! La mulţi Ani maestre şi bine aţi venit în Târgu Jiu!…Carmine: sunet, imagine şi poezie, iată o interferenţă a artelor încă din 2008; la fel, imagine şi poezie, în Transfigurări-1968-Editura Sus Arta – carte pentru sertar, dar mai ales Transfigurări. Poeme ante 70 şi Caietul gri.Poeme 70 de asemenea, 2008, Ed. Conphys.
Romanele: Oglinda şi Secolul XX. Un cetăţean între milenii, volumul Poezia stare de veghe, şi cele trei volume de critică Interferenţa Artelor. Critice. Muzica, Arta plastică, Literatura sunt lucrările, şase, la număr apărute în 2011 şi care îmbobăţesc creaţia literară a acestui scriitor. După terminarea concertului vă invităm să vedeţi pe viu aceste cărţi, prezentate în hol. Încă odată felicitări şi mulţumim că sunteţi la Târgu Jiu”.
Doamna Mihaela Sanda Popescu a prezentat, cu multe detalii, fără a fi supărătoare – ca întindere, în continuare, piesele din concert şi pe interpreţii lor… „Ciuleandra lucrare pentru orchestră de coarde şi percuţie, compozitor Mircea Suchici, prim violoncelist la Filarmonica Oltenia din Craiova, în această seară dirijor al orchestrei de cameră Lira Gorjului; Ciuleandra este inspirată după celebra melodie românească, care l-a inspirat şi pe Liviu Rebreanu, când a dat numele nuvelei sale cu titlu omonim”.
Sala Elvira Godeanu s-a înfiorat la audiţia care a urmat, Mircea Suchici, dirijând impecabil o formaţie cu instrumentişti foarte buni. Un aport deosebit l-a avut percuţia, aceasta, menţinând în tonalitatea arhaică, a unor ancestrale clopote, o partitură formată numai din corzi, dar, accentuând partida de violoncel şi contrabas, dând impresia, uneori, că se aud gravele instrumente de suflat (fagot-tubă!). Ciuleandra începe cu o mişcare lentă, andante grav, alunecos, în planuri diferite, intră curând la unison, presărată inspirat cu sunetele singulare ale clopotelor tubulare…O transfigurare, în altă octavă, a cunoscutei creaţii populare, originală, compusă şi interpretată sub temperamentul tonal al Boleroului lui Ravel, insistent şi crescendo. Treptat, orchestra se aşterne sănătos la drum într-o inspirată tactare a clopotelor, pentru ca mai apoi conducerea să o ia partida viorilor întâi…urmează un dans din vechea Transilvanie, un menuet acompaniat pe fondul unui tremolo generalizat al viorilor întâi, al clopotelor, şi permanent, isonul ţinându-l veşnicul contrabas…o aproape altă melodie a Ciuleandrei, la unison, apropie lucrarea de finalul nescris al unei prime părţi, pentru ca mai apoi, violoncele, binenţeles contrabasul! să sublinieze adevărata Ciuleandră care se va revărsa până aproape de final într-o furibundă, în toate planurile, şi modernă transfiguraţie muzicală… Sfârşitul este identic, în tonalitate, cu începutul, instrumentele, într-un andante încetinit, părăsind şi punând capăt subiectului… Frumoasă lucrarea lui Mircea Suchici, o să o ascultăm de mai multe ori, şi probabil îi vom închina un poem! ca o curbă Gauss, clopoptul său, în care sunetul să meargă înfipt în pământ… o carapace care nu lasă muzica vieţii, existenţa noastră, să se îndepărteze prea mult de pământ! …pasărea cu zbor invers.
Cele două concerte pentru vioară şi orchestră de Bach, capodopere ale muzicii universale, concerte pentru vioară interpretate la toate marile evenimente – sărbători ale muzicii, nu putem uita concertele marilor violonişti ai anilor 70, Henry Shering şi Yehudi Menuhin, au încântat şi în această seară inimile melomanilor târgjieni, şi, prin măestria unică a lui Daniel Podlovschi, care la vârsta domniei sale încă reuşeşte să ţină publicul cu sufletul la gură, aşa cum a făcut-o şi în sala „Elvira Godeanu” în bisul acordat după interpretarea celor două concerte de Bach. Bravo Daniel Podlovschi, Bravo Mircea Suchici, bravo Orchestrei de cameră „Lira Gorjului”…