IDEOLOGIC ORGAN #3 at CAFE OTO, LONDON 7th January 2013: Iancu Dumitrescu, Ana-Maria Avram, with Stephen O’Malley, Chris Cutler, Tim Hodgkinson, Mats Lindström
(…)
Door Times : 8pm
Tickets : £8 adv / £10 on the door
The third event in our ongoing series co-curated by SUNN O)))’s Stephen O’Malley features maverick electro-acoustic composer Mats Lindström and new works by Romanian spectralist composers Iancu Dumitrescu and Ana-Maria Avram performed by The Hyperion Ensemble featuring the composers alongside Tim Hodgkinson, Chris Cutler and Stephen O’Malley (…).
Cafe Oto, fondat de Hamish Dunbar şi partenerul său Yamamoto Keiko, pare a fi singurul loc de întâlnire din Marea Britanie, care are în prim plan, exclusiv, muzica experimentală. Este un fost depozit de magazin, din centrul de est al Londrei, care a devenit Cafe Oto… Revista “Vogue” – Italia a numit această cafenea – care serveşte o “dieta” constantă de muzică de avangardă – cel mai “cool” loc din Marea Britanie.
Pe 07 Ianuarie 2013 a avut loc al treilea eveniment din seria de concerte ale Formaţiei “Sunn O)))” a lui Stephen O’Malley pe fondul sonor, nonconformist-electro-acustic, semnat de Mats Lindstrom. La data amintită locul formaţiei metal fiind preluat de Ansamblul Hyperion cu lucrări de muzică spectrală semnate de Iancu Dumitrescu şi Ana Maria Avram, precum şi de prietenii lor, compozitorii Tim Hodgkinson, Chris Cutler şi Ștephen O’Malley. Programul acestui concert şi prezentarea interpreţilor le-am primit de la îndrăgiţii noştri artişti-dirijori-compozitori, şi colaboratori-ziarele noastre prezentând de-a lungul timpului ample materiale semnate de domniile lor, şi vi le prezentăm – şi dumneavoastră, în traducerea noastră.
Iancu Dumitrescu este considerat unul dintre liderii muzicii spectrale la nivel mondial. În 1976 el a fondat Ansamblul Hyperion, propunând o estetică nouă în muzica de astăzi, hiper-spectrală, bazată pe puterea radiantă a sunetului, pe care îl recompune, dintr-o perspectivă spectrală, în intimitatea complexă a microcosmicului…Îşi centrează efortul pe principiul fenomenologic, descoperit de Sergiu Celibidache, şi îl aplică în compoziţiile lui, dar şi pe ideea de acusmatic. Acousmaticul reprezintă, pentru I. Dumitrescu, nu numai “arta de a deghiza o sursă sonică”, într-o abordare concretă, dar şi metafora însăşi a sunetului, infinit, cryptat în materialul sonor.
Iancu Dumitrescu s-a născut pe 15 iulie 1944 la Sibiu, România, şi este fiul unui profesor de matematică. A studiat la Academia de Muzică din Bucureşti şi a urmat studii sistematice de realizare a fenomenologiei în muzică cu Sergiu Celibidache. Începând cu 1966, timp de două decenii, se lansează într-o activitate ferventă, muzicologică şi jurnalistică, muncă desfăşurată în condiţii incredibile de represiune politică şi culturală. În acelaşi timp a lucrat în domeniul compoziţiei, căutând rădăcinile, în timp, ale sunetului; armonicile naturale, abordând microscopic universul sunetului. Ideea acousmaticului şi spectralismul – au rămas în centrul compoziţiei sale.
La mijlocul anilor 70, Iancu Dumitrescu a conceput Ansamblul Hyperion, un grup închegat de artişti interpreți și compozitori care timp de 40 de ani vor ocupa unul dintre cele mai importante roluri din muzica românească a secolului XX.
Dupa explorari ample îşi impune propria viziune despre lume sunetuluii. Astfel, conceptele esențiale “reducerea la fenomenologic” şi “intuiția pură” devin funcționale în compoziție. Potrivit lui Dumitrescu este prima dată când fenomenologia este utilizată ca metodă în compoziție, care repune în discuție concepte esențiale ascunse în acel moment: inspirație, viziune, creativitate, imaginaţie. În 1991 a inaugurat Edition Modern CD Label în colaborare cu Chris Cutler “RER Megacorp”. Rezultatul afost editarea mai mult de 20 de CD-uri cu muzica lui Iancu Dumitrescu și Ana-Maria Avram.
Iancu Dumitrescu este, de asemenea, fondator şi director artistic al Festivalurilor Internaționale de Muzică Asistată de Calculator: Acousmania, Musica Nova, Musica Viva şi Festivalul Internațional de Muzică Spectrală- SPECTRUM XXI – găzduit anual în trei capitale europene.
Dumiterscu a creat mai mult de 200 de lucrări de muzică de cameră, electro acustică, muzică orchestrală, muzică de asistată de calculator etc (date din interviul luat de Rayan Kirk).
Ana-Maria Avram este compozitor, pianist, dirijor, născut în 1961 în Bucureşti, România. A studiat compoziţia la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi estetică muzicală la Sorbona, Paris. Membru al Ansamblului Hyperion, din 1988. Muzica ei este afiliată la muzica spectrală şi include semnificaţiile exterioare de captare ale sunetului arhetipal, realizarea deplinei sale dezvoltări în sinteza unor surse electro-acustice şi instrumentale. A compus în jur de 130 de lucrări de muzică pentru solişti, muzică de cameră, muzică pentru orchestră, muzică electronică şi muzică asistată de calculator, încasând drepturi de autor de la “Kronos Quartet” San Francisco, “C 20 Jahrhundert E” de la Viena, solişti de la Orchestra Naţională a Franţei, Orchestra Filarmonicii din Bucureşti, Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră a României etc.
Mats Lindstrom este compositor şi muzician, cu strânse legături cu muzica live-electronică. Activează în mediul dintre elementele obişnuite-pitoreşti şi artele vizuale, ca o completare a muzicii, şi a compus atât pentru muzica de concert, teatru şi dans, precum şi radio-art, a lucrat instalaţii de sunet. Fost inginer în industria electronică, Lindstrom a proiectat şi a construit o serie de instrumente muzicale electronice, unicate, şi alte aparate. LP-ul său “МИГ”, incluzând înregistrari de la Muzeul de Motoare de Aviaţie din Sankt Petersburg şi piese înregistrate pentru teatru de la EMS Elektronmusikstudion au lansat un Ideologic Organ în 2012.