LUNI 23 NOIEMBRIE 2015, ORA 19.00
SALA LAHOVARI, RM. VÂLCEA
Festival MOZART
Orchestra simfonică a filarmonicii
Dirijor: Mircea SUCHICI
Solist: Florin BERCULESCU – pian
În program:
Wolfgang Amadeus MOZART – Uvertura „Nunta lui Figaro”
Wolfgang Amadeus MOZART – Concertul nr. 27
pentru pian şi orchestră în Si Bemol MAJOR, K.V. 595
Wolfgang Amadeus MOZART – Simfonia nr. 33
Seară deosebit de agreabilă la Filarmonica din Râmnicu Vâlcea, o seară Mozart, cu Mircea Suchici, dirijor, şi Florin Berculescu la pian, în care s-au auzit acordurile muzicii de mare clasă a Uverturii „Nunta lui Figaro” de W. A. Mozart, orchestra simfonică a Filarmonicii-concertmaistru Meda Stanciu, Concertul nr. 27 şi Simfonia nr. 33. Din start trebuie să spunem că acest concert-seară muzicală-a fost aşteptată cu mult interes dat fiind faptul de toţi cunoscut că Mircea Suchici a fost component mulţi ani al orchestrei simfonice, foarte iubit de colegi, a pus umărul la formarea acestei orchestre, iar Florin Berculescu este ca o apariţie meteorică, din când în când părăsind Târgu Jiu-ul şi venind la Râmnicu Vâlcea, aici, producându-se ca pianist. Ca un mare pianist. Ca un mare artist! Personal abia i-am aşteptat, « înarmându-mă » în sală şi cu maestrul Ştefan Stăiculescu, fostul director al Comlexului Cultural « Brâncuşi » din Tg Jiu, acum, septagenar, punându-se la umbra odihnitorului « steag fluturând » Nicolae Bălcescu!…din prea multă dragoste pentru muzeul şi comuna N. Bălcescu, mutându-se aici!
Vrăjit l-am urmărit în partea a II-a a concertului de Mozart pe acest Ulise, atlet al pianului, cum interpretează sub impulsul ultrasensibilităţii, aproape de feminitate, dar cu un imens potenţial vulcanic, atât de vizibil, de care doar „marile” articulaţii ale degetelor de pianişti mai sunt capabile. Am părăsit imediat această imagine (în mine creată după modelul de pe scenă, şi de poveste) şi am trecut la o alta, pe care acelaşi Florin Bercuculescu mi-o crease; aveam în faţă o figură sacră ce îmi părea a fi un sfânt, aşa ca în tabloul lui Giotto, în care privirea lui Iisus îi spune lui Iuda ce urmează să facă după sărutul ca schimb în vederea marii vânzări!…aşa privea şi pianistul înspre dirijor, sigur, dar şi temător de ce avea să se întâmple în faţa severilor melomani. Mircea Suchici a lucrat cu orchestra numai cu privirea, aceeaşi ca a lui Iisus, însă vădind suferinţă şi speranţă, reuşind să stăpânească orchestra şi capacitând-o cu măiestrie şi asigurându-l pe Florin Berculescu de cel mai bun acompaniament! Faţă de cele două personaje biblice, privirile lor nu s-au întretăiat, solistul, liniştit, îndreptându-se cu faţa către icoana lui Mozart din partitură iar dirijorul, dându-şi silinţa extraordinar de bine, dar, păstrându-se şi pentru simfonie. Iată, am avut fulgerătoarea impresie că suntem în faţa unor sfinţi; iubitori şi trăind prin muzică; iar atletica înfăţişare a solistului ni s-a părut a fi luat alura unuia dintre cei mai puternici şi importanţi oameni ai lumii! strămoşul nostru comun, Iacov, numit Israel, cel care a avut puterea să se lupte cu Domnul! Eu l-am văzut cândva pe Ştefan Berculescu interpretând « Imperialul » lui Ludwig van Beethoven, şi nu l-am uitat; l-am văzut, improvizând la Tg Jiu, şi, din nou, nu l-am uitat! l-am urmărit acum în Mozart-ul din această seară, şi, după bis, zău că mi l-am imaginat aşa cum l-am descris mai înainte fiindcă, nu puţini spun că Mozart a ajuns la Dumnezeu!…şi cât de mult aş fi vrut să-l văd şi într-un concert de Prokofiev, nr 2, de exemplu!
Redăm mai jos CV-urile celor doi muzcieni pe care cu amabilitate ni le-a oferit Filarmonica vâlceană.
Dirijorul MIRCEA SUCHICI
Mircea Suchici a început studiul violoncelului la Târgu Jiu, cu doamna prof. Maria Racoţi. A absolvit Liceul de Muzică “Dinu Lipatti” din Bucureşti la clasa prof. Ion Urcan şi cursurile Conservatorului “George Enescu” din Iaşi, la clasa prof. Reinhold Scheeser. În perioada studenţiei, a participat la Festivalul Internaţional de la Bayreuth, urmând cursurile de orchestră ale maestrului Erich Bergel; de asemenea, a absolvit cursurile de stilistică dirijorală ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa prof. Cristian Brâncuşi.
În anul 1996, a obţinut Premiul I pentru muzică uşoară (secţia instrumentală) – Râmnicu Vâlcea şi Premiul al II-lea – violoncel (muzică clasică), la Festivalul Naţional de Interpretare.
Instrumentist de valoare, cu o bogată experienţă profesională, Mircea Suchici şi-a adus contribuţia, ca violoncelist, la înfiinţarea Filarmonicilor „Marea Neagră“ din Constanţa (1979) şi „Ion Dumitrescu“ din Râmnicu Vâlcea (1995), precum şi la înființarea și afirmarea Orchestrei de cameră „Lyra Gorjului“, al cărei dirijor este şi în prezent. A susţinut recitaluri la Ploieşti, Iaşi, Bucureşti (Sala “Dalles”, Muzeul Literaturii Române), Râmnicu Vâlcea, Craiova, Târgu Jiu, fiind în paralel solicitat să participe la numeroase turnee peste hotare ale filarmonicilor din ţară (Bacău, Craiova, Râmnicu Vâlcea, Ploieşti). În cadrul Filarmonicii “Oltenia”, Mircea Suchici deţine statutul de solist instrumentist – partida de violoncel.
Deopotrivă artist instrumentist, dirijor și compozitor, Mircea Suchici reprezintă tipul artistului versatil, care, în aproape 40 de ani de carieră în slujba muzicii explorează constant și continuu subtilitățile artei sunetelor.
Pianistul FLORIN BERCULESCU
Născut la Târgu-Jiu, preocupările lui Florin Berculescu privind studiul muzicii au apărut în urma contactului cu personalități precum Aurelian Octav Popa şi Mihai Ungureanu (1986). În anul 1987 devine elevul profesoarelor Mariana Ilie (pian) și Cornelia David (teoria muzicii) la Craiova, iar din anul 1990 beneficiază de îndrumarea reputatului pedagog Gabriel Amiras. Absolvă, în 1996, Academia de Muzică din Bucuresti, sectia Compoziție, la clasele profesorilor Dan Constantinescu, Dan Dediu, Anatol Vieru și Aurel Stroe, studiind totodata şi pianul în cadrul secției de pian principal după Gabriel Amiras cu Viniciu Moroianu.
Beneficiaza tot acum, de îndrumarea dirijorului Valentin Gruescu. În calitate de pianist a susținut peste 300 de concerte și recitaluri, în majoritate la Târgu-Jiu dar și la Râmnicu Valcea, Craiova, Bucureşti (pian, muzică de cameră, acompaniament), abordând un repertoriu vast.
A participat la cursuri de măiestrie ținute la București de interpreti de marcă (Gerard Fremy, Martin Hughes, Hao Huang, Serghei Kovalenko) și a fost invitat împreună cu formația ,,Magnificat” la Festivalul Muzicii Contemporane (București1995). A urmat cursuri de specializare în Franța, la Marsilia, cu Georges Boeuf(compoziție) şi Anne Marie Girardelli (pian).
A contribuit, împreună cu violoncelistul Mircea Suchici (membru fondator și dirijor) la afirmarea Orchestrei de Cameră ,,Lyra Gorjului” din Târgu-Jiu, dirijând deseori chiar şi componența ei simfonică, fiind invitat în calitate de pianist să concerteze în compania acestei orchestre. A desfăşurat o intensă activitate de profesor de pian și acompaniament la Liceul de Artă ,,Marin Sorescu” din Craiova și la Liceul de Artă ,,Constantin Brăiloiu” din Târgu Jiu, unde este profesor în prezent.
Filarmonica ,,Oltenia” l-a promovat constant şi în calitate de compozitor. Este membru al formatiei camerale ,,Omnia Trio”- Craiova. A fost invitat la festivalul internațional de artă modernă de la Carei, în calitate de pianist şi compozitor. A sustinut recitaluri de muzică şi poezie în compania unor mari actori români (Ilie Gheorghe, Ovidiu Iuliu Moldovan,Valeria Seciu, Florin Piersic) şi a colaborat în cadrul unui amplu recital cu naistul Gheorghe Zamfir.
În prezent are o fructuoasă colaborare cu Teatrul Dramatic ,,Elvira Godeanu” din Târgu-Jiu, unde este invitat periodic să susțină recitaluri de pian, cu aportul actorilor Marian Negrescu, Cosmin Brehuță, Mădălina Ciobănuc). Susține o intensă activitate didactică şi pedagogică, fiind membru în jurii ale olimpiadelor zonale şi ale unor concursuri naționale şi internaționale de pian (,,Orpheus”,,,Craiova Piano”), președinte al concursului ,,Corala Gorjeană”, invitat al simpozionului național ,,Petre Brâncuşi”; este invitat la numeroase emisiuni de radio şi televiziune locale si zonale (Craiova).
{ 1 comment… read it below or add one }
Ce părere aveţi despre acest tablou din secolul XIII? făcut doar pentru privirile atotştiitoare!