Vineri 23 sept. 2022 în frumoasasa sală de la Casa Sindicatelor care putea fi oricând un centru cultural al Râmnicului rivalizând cu Palatul de Cultură de altădată din sediul actualului Tribunal a avut loc premiera spectacolului de teatru „…Escu” de Tudor Mușatescu în interpretarea trupei de actori ai Teatrului Ariel…un spectacol de zile mari care a mai încălzit atmosfera acestui timp: zile, săptămâni și luni, chiar ani, de tragedie falsă, de prorociri nefaste, nu numai la adresa vieții românilor, ci, chiar, a oamenilor de pe întreaga planetă…Piesa lui Tudor Mușatesc, „…Escu” a mai descrețit frunțile românilor, odată, prin umorul și aplombul textului dramaturgului român scris în interbelic (Mușatescu a trăit între 1903 – 1970) și, mai apoi, prin impactul asupra publicului a replicilor și jocului actoricesc, care, nu odată au smuls ropote de aplauze de la o sală ocupată de vâlceni în întregime…Singurul of al nostru, care am intrat cu câteva secunde după începerea spectacolului și am stat pe rîndul din marginea sălii a fost că nu am văzut actorul (dar l-am auzit), discursul de la tribuna care era așezată prea în spate și din cauza perdelelor nu se vedea din unghiul față de scenă în care stăteam. A fost o manevră, totuși, foarte inspirată a personajului Decebal Necșulescu, aceea, de a înainta, ca într-un spectacol real de stradă – manifestație – cu microfonul în mână, la marginea din față a scenei…Cum ne spunea și actorul Alin Păiuș, acesta, finalul, fiind punctul de atracție al spectacolului și pe care ar trebui să-l vadă toți vâlcenii…Întreg spectacolul lui Tudor Mușatescu este plin de replici interesante și cu trimiteri directe la realitate: iată una de atunci, din România interbelică, în punctele nevralgice politice și sociale, identică, aproape, cu cea de astăzi (în treacăt, fie spus, cea de astăzi fiind cu mult mai gravă!)…Fără discuții, la scenă deschisă, spectatorii au aplaudat interpretarea fără cusur și plină de dezinvoltură profesională a celor patru actori care au dat un adevărat recital de actorie (voce și mișcare scenică): Alin Păiuș, Camelia Constantin, Dan Constantin, Mădălina Floroaica în rolurile lui Decebal Sp. Necșulescu, Mizei General Stamatescu, Iorgu Langada și Nina Damian. S-au aliniat după ei ținând sala în deplină atenție și interes printr-o serie de automatisme (căutate) în mișcarea scenică: Gabriel Popescu (Generalul Stamatescu), Mihaela Mihai (Amelie-soția lui Decebal). Admirabili, ca într-un joc de marionete cu mișcări parcă programate mecanic – au fost Gogu Preda (Platon Stamatescu, apoi Pișlică), Alin Holcă (Traian Necșulescu), Ionuț Mocanu (Bebe Damian, apoi Fane), Georgiana Marin (Un comisar, apoi asistent regie). Au mai interpretat: Olimpia Deaconescu (Mitzi, dactilografă), Julliet Attoh (Ana-servitoarea), Valentin Cârciumaru (Servitor, apoi alegător), Cristian Constantin (alegător). Desigur, în capul de afiș se află regizorul acestui spectacol Vlad Popescu, care semnează și scenografia, decorul și costumele. Se cuvine să apreciem și pe cei care au asigurat auxiliar spectacolul, realizatorii tehnici pe care-i nominalizăm în grup: Claudia Neacșu și Cristian Bunescu (regizori tehnici), Ionuț Marinache (lumini), Liviu Toma (sunetul…ah sunetul care depinde de aparatură dar și de acustică), Diana Mitulescu (artist plastic), Carmen Prodan (impecabilă costumația), Anca Șerban (costumieră)…Nu uităm să amintim că spectacolul de la Ariel, cu această premieră, beneficiază de un excelent instrument care nu trebuie să lipsească de la nici un spectacol!…programul de sală editat special pentru acest exercițiu artistic și care oferă informații mai mult decât necesare, aprecieri critice la fel, și care ajută la urmărirea corectă a evenimentelor care au loc pe scenă…
Am scris la începutul articolului despre „frumoasa sală” nu întâmplător, ne amintim de anii nouăzeci ai sfârșitului de secol XX, când aici au produs capodopere ale teatrului, autori și regizori celebri…Dan Micu și Silviu Purcărete; dar și capodopere ale muzicii universale cum ar fi Simfonia a IX-a de L. v. Beethoven în interpretarea Filarmonicii din Craiova sub bagheta dirijorului Modest Cichirdan…Iată o sală, și niște interpreți, care trebuie să dea de gândit edililor culturali vâlceni ca să se realizeze și în viitor asemenea nivele de interpretare artistică. Revenim și nu uităm că la Consiliul Județean există o sală cu adevărat magistrală în care în anul 1970(!?) Teatrul Balșoi din Moscova a susținut un super spectacol de balet!…
NOTA: Titlurile celor două montaje video aflate în Video Arhiva de pe www.culturaarsmundi.ro: PREMIERĂ LA TEATRUL „ARIEL” DIN RM VÂLCEA: „…ESCU” și ALIN PĂIUȘ – SCURT INTERVIU DUPĂ PREMIERA „…ESCU”